کمپرسور اسکرو و تولید هوای فشرده ۱۰ بار
قبل از توضیح نحوه عملکرد کمپرسور اسکرو به هوای فشرده که یک منبع انرژی پنوماتیکی است و مانند انرژی الکتریکی و هیدرولیکی در بخش های مختلف تولید اکثر صنایع کاربرد دارد و علاوه بر آن کاربرد های دیگری نیز مانند تولید بطری های پلاستیکی (پت) ، راه اندازی تجهیزات دوار سنگین ، تست نشتی تجهیزات پنوماتیکی و ….. را شامل میشود می پردازیم.
بنا به تعریف کمپرسور ها برای فشرده سازی انواع گاز ها طراحی و ساخته میشوند . از آنجاییکه روغن کاری قطعات درگیر باهم در حین کار کمپرسور ضروری است و از سویی اختلاط و یا عدم اختلاط گاز فشرده شده با روغن اهمیت دارد نحوه روغنکاری کمپرسور نیز اهمیت پیدا میکند .
در صنایعی مانند صنایع دارویی ، پتروشیمی ، غذایی و …. گاز فشرده شده به روغن حساسیت دارد و نباید با روغن مختلط شود در این صنایع از کمپرسور های Oil Free ( خشک ) استفاده میشود طراحی این دستگاه ها بنحوی است که در محفظه تراکم هیچ روغنی وجود ندارد .
امروزه غیر از موارد اجباری مانند موارد بالا حتی الامکان سعی میشود از کمپرسور های خشک استفاده نشود . کمپرسور های خشک هر چند از نظر کاربردی ضروری میباشند ولی به لحاظ قیمت بالاتر ، هزینه های تعمیر نگهداری بیشتر ، پایین بودن راندمان ، قابلیت اعتماد کمتر و… قیمت تمام شده محصول تولیدی را بالا میبرند . در طراحی این کمپرسور ها جهت کاهش اثرات این مشکلات استفاده از مواد با کیفیت بالا ، ضد سایش و نوع روانکاری مدنظر میباشد.
در کمپرسور های چرخشی مانند کمپرسور های Screw (پیچی ) اختلاط روغن با گاز مورد تراکم عمدا صورت میگیرد در این کمپرسور ها روغن تحت فشار گاز در محفظه تراکم با گاز مورد تراکم اختلاط یافته و عملیات روانکاری ، خنک کاری و کاهش نشتی گاز از طریق لقی موجود بین قطعات را انجام میدهد سپس روغن در قسمت Separator (جدا کننده ) از گاز جداشده و بعد از خنک کاری به مخزن مربوطه سیرکوله میشود .
امروزه کمپرسور های Screw با توجه به مزایای آن ( قیمت مناسب ، هزینه نگهداری کمتر و راندمان بیشتر ) در اکثر صنایع جایگاه خوبی یافته و استفاده از آن روزبروز بیشتر میشود .
ذخیره کم حجم گاز خالص، فشرده سازی هوای ورودی به توربین گاز، ذخیره سازی هوا در تجهیزات زیردریایی، انتقال حرارت در انواع سیستمهای تبرید و تولید هوای فشرده مورد نیاز در ترمزهای بادی استفاده میشود.
در کمپرسور اسکرو، گاز یا هوا از طریق رتورهای داخل سیلندر جریان مییابند. رتورهای این دستگاه مکانیکی مانند پیچ های چند راهه است که به صورت نر و ماده درون یکدیگر چرخیده و با حرکت کردن، گاز یا هوای داخل آن جلو میرود. نهایتا باعث ایجاد خلا و وارد شدن گاز به درون کمپرسور شده و با کاهش فاصله ملکولهای گاز، فشار آن را افزایش خواهد داد.
انواع کمپرسور اسکرو
سیستم محرکه تسمه ای یکی از انواع کمپرسور ها می باشد که با پولی های بوش دو تکه بالانس شده انتقال نیرو چرخشی از الکترو موتور به واحد هواساز را انجام می دهد این پروسه به کمک شاسی کرسی مستحکم با طراحی های خاص شرکت های تولید کننده برای جلوگیری از لرزش مجموعه سیستم همراستایی پولی ها و تسمه ها و تنطیم کشش آسان و تعویض تسمه ها انجام می گیرد.
سیستم محرکه کوپل مستقیم با استفاده از گیربکس ریخته و ماشینکاری شده جهت همراستایی دقیق موتور و واحد هواساز با کوپلینگ های استاندارد و بالانس شده با طراحی و نصب مخصوص کوپلینگ جهت جلوگبری از حرکت های طولی و شعاعی در شفت موتور و واحد هواساز را به یکی از سیستم های با عمر طولانی تبدیل کرده است.