اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

Screw compressor components - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو
اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

هوای فشرده یک منبع انرژی پنوماتیکی است که مانند انرژی الکتریکی و هیدرولیکی در بخش های مختلف تولید اکثر صنایع کاربرد دارد علاوه بر آن کاربرد های دیگری نیز مانند تولید بطری های پلاستیکی (پت) ، راه اندازی تجهیزات دوار سنگین ، تست نشتی تجهیزات پنوماتیکی و ….. را شامل میشود.

کلیه تجهیزاتی که با مصرف یک صورت از انرژی و تبدیل آن به یک صورت انرژی دیگر از طریق چرخش محور تجهیزات کار میکنند تجهیزات دوار نامیده میشوند مانند موتور های احتراقی ، پمپ ها ، الکترو موتورها و کمپرسورها کمپرسور ها (فشرده کننده ) نوعی از تجهیزات دوار است که برای فشرده سازی ، به جریان انداختن و افزایش فشار گاز ها برای دستیابی به اهداف مورد نظر اطلاق میشود.

تعریف کلی کمپرسور

بنا به تعریف کمپرسور ها برای فشرده سازی انواع گاز ها طراحی و ساخته میشوند . از آنجاییکه روغنکاری قطعات درگیر باهم در حین کار کمپرسور ضروری است و از سویی اختلاط و یا عدم اختلاط گاز فشرده شده با روغن اهمیت دارد نحوه روغنکاری کمپرسور نیز اهمیت پیدا میکند .

در صنایعی مانند صنایع دارویی ، پتروشیمی ، غذایی و …. گاز فشرده شده به روغن حساسیت دارد و نباید با روغن مختلط شود در این صنایع از کمپرسور های Oil Free ( خشک ) استفاده میشود طراحی این دستگاه ها بنحوی است که در محفظه تراکم هیچ روغنی وجود ندارد .

امروزه غیر از موارد اجباری مانند موارد بالا حتی الامکان سعی میشود از کمپرسور های خشک استفتده نشود . کمپرسور های خشک هر چند از نظر کاربردی ضروری میباشند ولی بلحاظ قیمت بالاتر ، هزینه های تعمیر نگهداری بیشتر ، پایین بودن راندمان ، قابلیت اعتماد کمتر و… قیمت تمام شده محصول تولیدی را بالا میبرند . در طراحی این کمپرسور ها جهت کاهش اثرات این مشکلات استفاده از مواد با کیفیت بالا ، ضدسایش و نوع روانکاری مدنظر میباشد.

در کمپرسور های رفت و برگشتی اختلاط روغن با گاز مورد تراکم ناخواسته و از طریق نشت روغن به محفظه تراکم صورت میگیرد .

در کمپرسور های چرخشی مانند کمپرسور های Screw (پیچی ) اختلاط روغن با گاز مورد تراکم عمدا صورت میگیرد در این کمپرسور ها روغن تحت فشار گاز در محفظه تراکم با گاز مورد تراکم اختلاط یافته و عملیلت روانکاری ، خنک کاری و کاهش نشتی گاز از طریق لقی موجود بین قطعات را انجام میدهد سپس روغن در قسمت Separator (جدا کننده ) از گاز جداشده و بعد از خنک کاری به مخزن مربوطه سیرکوله میشود .

امروزه کمپرسور های Screw با توجه به مزایای آن ( قیمت مناسب ، هزینه نگهداری کمتر و راندمان بیشتر ) در اکثر صنایع جایگاه خوبی یافته و استفاده از آن روزبروز بیشتر میشود .

contact 1024x354 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

طرز کار کمپرسور اسکرو

قلب اصلی این کمپرسور ها واحد هواساز که دارای دو عدد روتور مارپیچی با پروفایل های متفاوت بوده که توسط الکتروموتور چرخانده میشود.

در مرحله اول با چرخش روتور ها هوا و روغن به فضای بین پره روتور ها مکیده شده و با ادامه چرخش روتور ها فشار هوای محبوس شده با کاهش حجم ان افزایش میابد روغن در این مرحله نقش روانکاری و خنککاری روتور ها و واحد هواساز را بر عهده دارد . این کم شدن حجم تا قسمت تخلیه هوا ادامه یافته تا فشار به حد دلخواه برسد.

در مرحله بعد هوای فشرده شده در قسمت Separator از روغن جدا شده و پس از خنک کاری به مخزن ذخیره هوای فشرده جریان میابد و همچنین روغن نیز پس از خنک کاری به مخزن مربوطه سیرکوله میشود . فشار تولیدی در این کمپرسور ها حداثر تا ۱۳ بار میباشد و مقدار هوادهی ( دبی ) تا بیشتر از (۵۰m3/min ۵۰متر مکعب در دقیقه) نیز میرسد .

کمپرسور ها (فشرده کننده ) نوعی از تجهیزات دوار است که برای فشرده سازی ، به جریان انداختن و افزایش فشار گاز ها یا هوا برای دستیابی به اهداف مورد نظر اطلاق میشود.

امکانات و تجهیزات کمپرسور های اسکرو

تمام فلزی صلب با ورق ضخیم ، بدون نیاز به فونداسیون ، کف شاسی تمام ورق جهت جلوگیری از ریزش هرگونه مواد به منظور تمیزی کف کارگاه

کنترل دستگاه تمام اتوماتیک ، دیجیتالی با کنترل PLC ، پانل LCD ، سفارش مخصوص تاو کمپرسور یدک ، تیپ CCS 3000 و CCS 4.2 با قابلیت های :

  • ورودی های فشارها ، دما ( چهار ورودی )
  • نمایش کلیه پارامتر های موجود و تنظیم آنها
  • نمایش وضعیت کار دستگاه در هر لحظه
  • نمایش هشدار ها ، وضعیت سرویس نگهداری

در صورت نصب اینورتور کنترلر مخصوص با قابلیت سازگاری با اینورتور و کنترل دو دستگاه کمپرسور همزمان ، سفارش داده میشود.

compressed air technology 12 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

استفاده از المان های الکتریکی مرغوب و معتبر ، یک سایز بالاتر از سایز طراحی به منظور عمر مفید و طولانی سیستم ، کاهش قیمت تمام شده تولیدات و هزینه های تعمیر نگهداری مشتری ، و تحقق شرایط گارانتی بدون قید و شرط

compressed air technology 13 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

الکترو موتور های استاندارد با مارک های معتبر و با هرمارک مطابق سفارش مشتری

سیستم محرکه تسمه ای در تیپ های TOW-S با پولی های بوش دو تکه بالانس شده جهت نصب سریع و آسان ، با استفاده از شاسی کرسی مستحکم با طراحی مخصوص جهت جلوگیری از لرزش مجموعه سیستم ، تنظیم آسان همراستایی تسمه ها و پولی ها ، تنظیم کشش آسان تسمه ها و تعویض آسان آن ها

compressed air technology 2 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

سیستم محرکه کوپل مستقیم در تیپ های TOW-SD با استفاده از گیربکس ریخته و ماشینکاری شده جهت همراستایی دقیق موتور و واحد هواساز ، کوپلینگ های استاندارد و بالانس شده ، طراحی نصب مخصوص کوپلینگ جهت جلوگبری از حرکت های طولی و شعاعی در شفت موتور و واحد هواساز

مزیت استفاده از سیستم کوپل مستقیم

در سیستم محرکه تسمه ای از واحد هواساز با سرعت بیشتر از سرعت دوران موتور استفاده میشود ( در بعضی مواقع در محدوده مجاز مطابق دیاگرام Performance curve واحد هواساز با سرعت بیش از دو برابر نیز میتوان استفاده کرد ) در حالی در سیستم کوپل مستقیم سرعت دوران واحد هواساز با سرعت دوران موتور یکسان است لذا به منظور دستیابی به دبی و فشار مورد نظر ، نیاز است که از یک واحد هواساز با یک سایز بزرگتر استفاده شود در نتیجه عمر واحد هواساز و دستگاه بمراتب بیشتر شده و از نظر هزینه کاملا اقتصادی و بنفع مشتری میباشد.

compressed air technology 14 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

استفاده از واحد های هواساز با مارک معتبر و یا با هر مارک مورد در خواست مشتری

استفاده از واحد هواساز با یک سایز بالاتر از سایز طراحی ، بمنظور طولانی بودن عمر مفید دستگاه ، کاهش هزینه های قیمت تمام شده تولیدات و تعمیر نگهداری مشتری ، و تحقق تضمین شرایط گارانتی بدون قید و شرط

compressed air technology 1 300x225 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

استفاده از سیستم مکش ( آنلودر ) های با مارک های معتبر مجهز به شیر سلونوییدی و کنترل سیلندری ، شیر حداقل فشار

compressed air technology 3 300x300 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

یک مرحله غبار گیر نصب شده برروی کاناپی ، یک مرحله استفاده از فیلتر های هواکش مرغوب

compressed air technology 11 300x227 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکروcompressed air technology 15 300x300 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

سیستم جداسازی سه مرحله ای شامل دو مرحله در داخل رسیور سپراتور ( مخزن جداسازی ) با طراحی مخصوص ، یک مرحله استفاده از فیلتر های سپراتور نوع مرغوب با قابلیت جذب ذرات ۳ppm

استفاده از سیستم فیتراسیون کارتریجی تا کمپرسور ۴۵ کیلووات بمنظور تعمیر نگهداری آسان و کم هزینه

compressed air technology 6 300x242 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

فیلتر های روغن استاندارد و مرغوب

compressed air technology 4 300x300 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

رادیاتور هوا و روغن آلومینیومی

فن کم صدا و قوی بدون لرزش سه فاز

طراحی مخصوص محل نصب فن بمنظور استفاده از حداکثر توانایی فن و همچنین تعمیر نگهداری و تعویض آسان آن

کنترل عملکرد فن توسط دمای سیستم

compressed air technology 9 - اجزای تشکیل دهنده کمپرسور های اسکرو

در این مقاله با اجزای کمپرسور های اسکرو پرداخته شد. در مقالات بعدی بیشتر با تکنولوژی هوای فشرده آشنا خواهید شد.

تاو کمپرسور یدک

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.