سرویس، تعمیر و نگهداری کمپرسور های اسکرو

Maintenance of screw compressors - سرویس، تعمیر و نگهداری کمپرسور های اسکرو
تعمیر و نگهداری کمپرسور های اسکرو

عدم استارت کمپرسور اسکرو

در صورتی که شما دکمه استارت را فشار می دهید ولی هیچ اتفاقی رخ نمی دهد به احتمال زیاد یا یک مشکل برقی وجود دارد یا کنترل فاز کمپرسور اسکرو مسیر برق را قطع نموده است. در صورت وقوع چنین اتفاقی موارد زیر را چک کنید.

  • چک نمایید آیا تابلو تقسیم کارخانه برق دارد. خطا و یا هشداری را که روی صفحه plc وجود دارد را بخوانید و به شرکت سازنده اطلاع دهید.
  • چک کنید آیا دکمه emergency بیرون است.

اگر کمپرسور اسکرو در مرحله راه اندازی می باشد و تا به حال در کارگاه یا شرکت شما استارت نشده است، به احتمال زیاد با تعویض دو فاز با یکدیگر این مساله رفع خواهد شد.

  • نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، دمای روغن داخل کمپرسور اسکرو است، حتما دمای کمپرسور باید حداقل ۲۰ درجه باشد. زمانی که دما پایین باشد روغن سفت می شود به همین دلیل کمپرسور فرمان استارت نمی دهد. تا از وقوع خرابی های احتمالی جلوگیری کند.

کمپرسور اسکرو در دمای بسیار بالایی ناگهان خاموش می شود

این اتفاق ممکن است بنا بر یکی از دلایل زیر رخ داده باشد:

  • دما هوای محیط بسیار بالا رفته باشد و یا تهویه و چرخش هوای خنک درون کابین کمپرسور اسکرو به خوبی صورت نپذیرد.
  • سطح روغن بسیار پایین آمده باشد.
  • ممکن است جهت چرخش فن خنک کننده کمپرسور اشتباه باشد.
  • ممکن است از روغن نادرست برای کمپرسور اسکرو استفاده شده باشد. ممکن است رادیاتور خنک کننده روغن کثیف شده باشد.
  • از تمیز بودن و عدم گرفتگی رادیاتور کمپرسور مطمئن شود.
  • شیر ترموستاتیک کمپرسور به درستی کار نمی کند.
  • مسیر گردش روغن در کمپرسور به علت کثیفی مسدود شده است.
compressor scerw1 - سرویس، تعمیر و نگهداری کمپرسور های اسکرو
کمپرسور اسکرو
compressor scerw - سرویس، تعمیر و نگهداری کمپرسور های اسکرو
کمپرسور اسکرو

کمپرسور روشن است و واحد هواساز گردش دارد ولی فشاری ایجاد نمی شود

این مساله مرتبط می شود به شیر کنترل کننده ورود و قطع هوا به واحد هواساز (Airend) کمپرسور اسکرو باز و بسته شدن این شیر وابسته به مصرف و فشار هوا می باشد. کنترل این شیر برای باز و بسته شدن به وسیله یک شیر برقی سلنوئیدی صورت می پذیرد. در این صورت موارد زیر را چک نماید

  • چک کنید جریان برق به شیر سلنوئیدی وارد شود
  • سیم پیچی شیر برقی را چک کنید
  • شیر کنترل کننده و رودی هوا کمپرسور اسکرو را چک کنید

حجم هوا با فشار کافی نیست

ابتدا دستگاه مصرفی را چک نمایید تا مطمئن شوید آیا مصرف دستگاه های شما بیش از توان کمپرسور تباشد. همچنین مسیر لوله کشی هوای کمپرسور را چک کنید که نشتی وجود نداشته باشد. در صورتی که مطمئن شدید این اتفاق به دلیل موارد فوق نمی باشد، نکات زیر را بررسی نمایید

  • شیر کنترل ورودی را چک کنید تا مطمئن شوید به صورت کامل باز می شود.
  • مطمئن شوید که فیلتر هوا تمیز و نو می باشد.
  • اختلاف فشار را از روی جدا کننده روغن کمپرسور چک کنید. در صورت نیاز سپراتور باید تعویض شود مسیر گردش روغن در کمپرسور به علت کثیفی مسدود شده است.

فیلتر هوای کمپرسور اسکرو

هوا از سوپاپ اطمینان کمپرسور خارج می شود ( فشار بسیار بالا):

این حالت زمانی رخ می دهد که کمپرسور وارد حالت بی بار تشود. در این صورت چک کنید که کلید اتوماتیک و تنظیمات فشار در سیستم plc به درستی انجام شده است. همچنین از عملکرد صحیح شیر کنترل کننده ورود هوا به داخل هواساز کمپرسور مطمئن شوید

مشاهده روغن در هوای فشرده

وجود روغن در هوا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

  • سپراتور روغن قدیمی شده باشد یا از روغن اشباع شده است.
  • حجم روغن بسیار زیاد باشد.
  • دمای کاری کمپرسور بسیار بالا باشد
  • از روغن نامناسب استفاده شده باشد
  • شیر حداقل فشار کار نمی کند
  • رله اضافه بار کمپرسور عمل می کند و کمپرسور خاموش می شود
  • جریان برق را با آمپر متر چک کنید،
  • اگر موتور جریان زیاد را می کشید ابتدا کمپرسور اسکرو را خاموش کنید ( برق را قطع کنید سعی کنید فولی هواساز را با دست بچرخانید، چک کنید که آیا هواساز به راحتی و بدون صدا می چرخد.
  • عایق بندی سیم پیچ الکتروموتور را چک کنید.
  • در حالی که کمپرسور در حال کار است، ولتاژ را چک کنید. اگر در هنگام استارت الکتروموتور ولتاژ به صورت چشمگیر و قابل توجه افت کند نشان دهنده این موضوع است که مشکل در اتصالات برقی می باشد. تمام رله ها، اتصالات و فیوز ها را چک کنید.
  • از این که تمام فاز ها برق دارند مطمئن شوید.
  • در صورتی جریان مصرفی الکتروموتور نرمال بود ولی همچنین کمپرسور در حالت زیر بار تریپ می کند، رله اضافه بار را با یک رله جدید عوض کنید ( معمولا با افزایش عمر این رله ها ، حساسیت آنها افزایش می یابد)

صدای زیاد کمپرسور در حالتی که زیر بار قرار دارد

این اتفاق معمولا به دلیل سفت نبودن و شل شدن تسمه رخ می دهد. با تعویض تسمه یا تنظیم پیچ سیستم تسمه سفت کن کمپرسور این مساله مرتفع می شود -تسمه کمپرسور به سرعت پوسیده یا پاره می شود پوسیدگی تسمه معمولا به دلیل عدم هم راستا بودن قولی هواساز و الکتروموتور رخ می دهد. البته شل بودن و یا کیفیت نامناسب تسمه نیز در این اتفاق تاثیر گذار است.

نحوه صحیح حمل کمپرسور اسکرو

کمپرسور باید در حالت عمودی حمل شود و از هر گونه برخورد با جسم دیگری باید اجتناب نمود تا موجب بروز صدمه نشود. کمپرسور اسکرو را نباید بر روی درب و تاج سطح فوقانی روی زمین کشید یا هل داد. ضمنا برای آویزان کردن با معلق نگه داشتن آنها ( مانند بلندر کردن با جرثقیل) می بایست از تسمه ها کناقی مناسب استفاده کرد.

طریق نصب

  • کمپرسور را از آفتاب یا هر وسیله ای که درجه حرارت محیط را افزایش می دهد، دور نگه دارید.
  • نصب هواکش و تهویه در اطراف کمپرسور توصیه می شود. هوای ورودی به داخل کمپرسور باید پاکیزه و عاری از ذرات غبار و پلیسه و مواد شیمیایی آلاینده باشد
  • کمپرسور باید در یک سطح صاف و تراز نصب گردد.
  • کمپرسور می بایست به گونه ای نصب گردد که حداقل از هر طرف یک متر فضا آزاد در اختیار داشته باشد.
  • روزانه آبی که داخل مخزن جمع می شود را تخلیه نمایید.
  • سطح روغن را بازرسی نمایید.
  • در صورتی که کمپرسور بیش از یک ماه بلا استفاده مانده بود، نیم لیتر روغن از محل شیر تخلیه به درون هواساز کمپرسور بیافزایید. برای این کار ابتدا فیلتر هوا را خارج نمایید و از شکاف زیر فیلتر هوا نیم لیتر روغن به داخل آن بریزید.
  • اتصال به منبع اصلی برق کمپرسور باید جداگانه ارت زمین شود.

compressor scerw 1 - سرویس، تعمیر و نگهداری کمپرسور های اسکرو

تاو کمپرسور یدک

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.